Sidor

tisdag 10 september 2013

DIKTAMENSLÄXA TILL TORSDAG

Idag har vi skrivit en text tillsammans. VI pratade om vad vi gjorde i helgen och skrev vad några i klassen gjorde. Läs texten och lyssna samtidigt. Lyssna och försök att skriv samtidigt. På torsdag läser jag texten och ni får skriva. Träna mycket hemma.

Här är texten:

Mina åkte båt till Åland i fredags. Åland är en ö mellan Sverige och Finland. Pasha var i Karlstad och strosade i butiker. Molood stannade hemma och såg på en persisk film. Hon tyckte den var superbra. Det var fantastiskt väder i helgen och många var ute i solen. Angelica stannade inne fast det var soligt. Hon målade väggarna i sovrummet.

Lyssna på texten:



Verben i texten står i då-tid (preteritum) utom ett verb: 
Åland är en ö mellan Sverige och Finland. Kommer ni ihåg varför det står är och inte var
Här är de andra verben i nu-tid (presens):

åkte - åker
var - är
gick - går
stannade - stannar
tyckte - tycker
målade - målar

Tidsuttryck vi pratade om:

DÅ (före nu): i 
igår, i morse, i natt, i julas, i somras, i fredags
Igår var jag hemma.
I julas åkte vi till mormor.

NU: i 
idag,
Idag är vi i skolan till klockan tolv.

FRAMTID: i  och på
imorgon, i övermorgon, ikväll, på torsdag, på onsdag
Imorgon ska vi lyssna på musik.
På torsdag har vi diktamen

VARJE/OFTA: på
På kvällen dricker jag te.
På morgonen äter jag smörgås.
På julen får man presenter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

sfimedangelica@gmail.com