Sidor

måndag 17 juni 2013

Satser och bindeord

Idag fortsatte vi vårt arbete med att bygga ut våra meningar med bindeord. Vi repeterade vad en sats var och hur ordföljden kan se ut i en sats. Vi tittade på filmen som jag lade ut förra veckan om ordföljd och pratade om den. Titta gärna på den igen hemma!

1.Vi skrev en text tillsammans om Monas helg. Så här såg den ut först:

I helgen tog jag hand om min son. Han var sjuk. Han hostade jätte mycket. Han hade lite feber.. Han sov nästan hela dagen.

2.Sedan tittade vi på vilka olika bindeord som skulle passa att binda ihop (+) satser/meningar och texten blev så här:

I helgen tog jag hand om min son, för han var sjuk. Han hostade jätte mycket och hade lite feber.Han sov nästan hela dagen.

3. Sedan tittade vi på synonymer och adjektiv för att göra texten mer intressant och nu blev texten så här:

I helgen tog jag hand om min lille pojke, som var krasslig.Han var förkyld och hostade jätte mycket. Farzia hade lite feber, så han vilade nästan hela dagen lång.

Bindeorden som vi främst tränade på var: OCH MEN UTAN ELLER FÖR SÅ

Här kan du träna mer på bindeord:

BINDEORD

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

sfimedangelica@gmail.com