Sidor

måndag 3 juni 2013

Skrivkurs

Nu har grupp 1 blivit en skrivkurs. Idag har vi tränat på SVO (subjekt, verb, objekt) och vikten av att verbet kommer på andra plats i en mening. Vi skrev en text tillsammans som kallas Födelsedagskalaset. Imorgon ska vi arbeta med texten så den blir roligare och mer spännande att läsa. Vi ska hitta synonymer, bygga ut texten med adjektiv och adverb. Så här ser texten ut nu:


Födelsedagskalaset 

Nu ska jag berätta om dagen som jag fick en cykel och tappade en tand. Som barn är det spännande att få presenter. Jag var fyra år. På kvällen på min födelsedag gav mamma en cykel till mig. Jag kunde inte cykla så jag ramlade. Jag skadade min mun och tappade en tand. Efteråt grät jag. Mamma tog mig till vårdcentralen. På vårdcentralen fick jag sy. När jag kom hem väntade alla mina vänner på mig. Jag hade den bästa festen den dagen.

Under veckan ska vi arbeta med texten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

sfimedangelica@gmail.com