Sidor

tisdag 4 juni 2013

Synonymer och S V O (subjekt, verb, objekt)

Synonym = ett ord som betyder ungefär samma sak.

 Idag har vi arbetat med synonymer. Vi tittade på TITTA och och fann många synonymer. Här är meningarna vi skrev:

  • Jag såg en tjej som flanerade på vägen.
  • Jag åker till Filipstad idag.
  • Jag ska titta på en indisk film som heter Bewaffa.
  • Jag observerar att dagen blir varmare på sommaren.
  • Barnen leker i rummet. Jag kan inte se dem. Kan du kika efter dem? Ja, visst!
  • Igår promenerade jag med mina barn. Det var jätte roligt!
Imorgon ska vi bygga ut meningarna med fler synonymer, adjektiv och adverb. Titta till höger -->  här så ser du en länk till: www.synonymer.se. Där kan du hitta synonymer när du behöver utöka ordförrådet.

LÄXA:
  1. Titta på meningarna hemma och ta med förslag på hur vi kan bygga ut med adjektiv, adverb och synonymer.
  2. Skriv ett brev!
Vi ses imorgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

sfimedangelica@gmail.com